Relatarea simplificata. In 2012, un reporter tocmai se gandea cum sa prezinte razboiul din Bosnia. Lupta dintre mai multe grupuri etnice era foarte greu de inteles si de relatat in cuvinte simple, ca sa inteleaga orice om. Editorul sau i-a impus sa nu pomeneasca nimic de fortele croate. Asa ca el s-a apucat sa relateze fara sa spuna si o parte importanta din acest conflict. Asta a demonstrat si adevarul despre stiri: vedem doar o bucatica din ceea ce se intampla.
Cand cautati sa cititi stiri online, bucatica e si mai mica. Din cauza unui mod modern de a citi, prin scanare, foarte putina lume trece si de titluri. In 2014 puteai sa faci clickuri fara numar doar scriind ceva alarmist care continea Ebola. In 2013, tot internetul a fost plin de titluri care il aveau in centru pe Papa Francisc. Aceste titluri atrageau clickuri pentru ca aveau un criteriu simplu de atractie: Papa-bun, Ebola, rau, insa nu ofereau nimic cititorilor. Totul era doar o inselatorie menita sa produca bani pentru companiile media.
Imagini folosite cu alt scop. Fotografiile care te inseala sunt si mai periculoase si mai parsive decat informatiile false din spatele titlurilor care primesc multe clickuri. Pe Facebook si Twitter apar zilnic mii de imagini photoshopate care ne induc in eroare, dar ne castiga atentia. Mai ales cand se intampla catastrofe apar imagini prelucrate cu fel de fel de ciudatenii, valuri uriase care matura orase intregi, pesti care inoata printre blocuri sau case mancate de cutremure in doar cateva secunde. Tot ce are legatura cu politica si e prelucrat poate provoca mai mult rau decat bine. De exemplu, daca apare o poza cu niste sampanie trimisa unui prim-ministru nou ales, dar poza e de acum 10 ani, cu siguranta cel care o primeste fictiv va atrage asupra lui revolta si cuvinte nu prea frumoase din partea adversarilor.
Propaganda prin imagini falsificate are loc mai mereu. Problema e ca pozele cuminti si neprelucrate nu sunt sharuite, nu primesc multe comentarii, dar cele care sunt facute sa para foarte reale atrag sute de comentarii, sunt repostate si devin nocive pentru cei care se afla in centrul atentiei lor.